گزارش یک مورد درمان دیسک کمر با اختلال نورولوژیک

یک پرونده جذاب (۲۵)

دردهای کمر در جامعه شیوع بالایی دارد. و از شایعترین علت های مرخصی کارگران و کارمندان می باشد. معمولا هر گونه درد کمری به دیسک کمر ارتباط داده می شود. که صد البته چنین برداشتی کاملا اشتباه است. دردهای کمر معمولا بدلایل مختلف ایجاد می شود که شایعترین علت آن اسپاسم یا گرفتگی عضلات ناحیه کمر و پهلوها می باشد. درصد کمتری از دردهای کمر بدلیل اشکال در دیسک کمر می باشد. که از یک اختلال ساده فتق مانند تا پارگی دیسک متفاوت است. و صد البته هر چه اختلال ایجاد شده در دیسک کمر بیشتر باشد علایم و دردهای کمر و اندام تحتانی شدیدتر است.

خوشبختانه با اعلام نظر سازمان جهانی بهداشت( WHO) مبنی بر درمان دیسک های کمر بدون عارضه با استفاده از طب سوزنی، تمایل پزشکان و بیماران در سراسر دنیا به این روش درمان بسیار بسیار چشمگیر شده است. در مطب اینجانب نیز از 10 سال قبل درمان دیسک های کمر با طب سوزنی شروع شده که خوشبختانه نتایج بسیار پرباری داشته است.

معمولا وقتی بیمار با علایم دیسک کمر مراجعه می کند بر اساس آنچه منابع علمی توصیه می کنند بعد از معاینه کامل توصیه به انجام MRI و نوار عصب میکنم. و باز هم بر اساس منابع علمی در صورتیکه بیمار دچار آسیب عصب حرکتی باشد و یا اندام تحتانی بیمار دچار لاغری و یا کاهش قدرت عضلانی و یا … شده باشد، با ید به جراح مغز و اعصاب ارجاع داده شود تا هر چه سریعتر جراحی دیسک کمر را انجام دهند. ولی در صورتیکه دیسک کمر علی رغم درد شدید چنین آسیب هایی نداشته باشد ولی پارگی و یا فتقی شدن و یا التهاب و درد را دارد، باید با طب سوزنی درمان را انجام داد. البته کار به همین سادگی هم نمی باشد بلکه ریزه کاری های در تشخیص و درمان داریم که جایش در این سطور نمی باشد.

آنچه که باعث تقدیم این نوشتار خدمتتان شد، شرح حال بیماری می باشد که به هیچ عنوان راضی به جراحی دیسک کمر نبوده است.

آقایی حدود 35 ساله بدلیل دردهای شدید کمر به مطب مراجعه کردند که دردهایشان از چند ماه قبل بسیار شدید شده بود. بطوریکه در خواب هم آرامش نداشتند و راه رفتن و سر پا ایستادن برایشان سخت بود.

در معاینه علایم بسیار بدی همچون کاهش قطر ساق پای راست و اختلال قدرت عضلانی پای راست داشتند.

درخواست نوار عصب دادم که توسط یکی از اساتید بسیار خوب کشور انجام شد و متاسفانه وضعیت خوبی نداشت و ایشان هم توصیه به جراحی کرده بودند.

شرایط را برای بیمار توضیح دادم و توصیه اکید کردم که به جراح مغز و اعصاب مراجعه کنند. ولی ایشان به هیچ عنوان نپذیرفتند و بیان داشتند عواقب همه چیز را می پذیرم و خواهشا برایم طب سوزنی انجام دهید. بعد اتمام حجت برای ایشان درمان طب سوزنی را بصورت هفته ای یک جلسه به همراه طب سوزنی گوش انجام دادم. و در هر جلسه نیز با وسواس تمام علایم بیمار را کنترل می کردم. و با نهایت سرور و شادمانی باید بگویم در جلسه 8 درمان قدرت عضلانی ایشان به اندازه 90 درصد برگشت پیدا کرده و لاغری پای راست نیز به همین میزان بهبودی یافته است. فعلا در حال ادامه درمان می باشم و نیازمند دعای خیر شما عزیزان هموطنم می باشم.