پارگی رباط صلیبی و درمان درد زانو با طب سوزنی سنتی

یک ‍‍‍پرونده جذاب (۱۱)

بیمار ع – ن جوانی ۳۳ ساله که در تمرین فوتبال در زمین باشگاه استقلال ( حدود ۳ سال قبل ) دچار پارگی رباط صلیبی می شوند. درمانهای لازم توسط همکاران محترم ارتوپد بدرستی انجام می شود. متاسفانه این درمان ها منجر به برگشت ایشان به فوتبال غیر حرفه ای هم نمی شود. به فیزیوتراپی ارجاع می گردد. و حدود ۹۰ جلسه درمان فیزیوتراپی هم انجام دادند. ولی متاسفانه دردهای شدید مانع فعالیت شده و ورزش را هم رها می کنند.

بیمار در چنین شرایطی به کلینیک اینجانب مراجعه می کنند. خوشبختانه مراحل بررسی تشخیصی و درمان توسط ارتوپد محترم بدرستی پیگیری شده بود و برای ادامه، جلسات درمانی با طب سوزنی برای ایشان شروع شد.البته بسیار ناامید بودند و می گفتند چاره دیگری برایم نمانده شاید طب سوزنی مختصری هم اثر کند.

اکنون بعد از ۳ جلسه درمان تمام دردهای زانوی بیمار از بین رفته است. در طی روز و شب دردی ندارند و راحت به فعالیت روزمره می پردازند. البته به ایشان توصیه اکید به رعایت فعالیت محدود و ادامه درمان شد. زیرا بدلیل زمان طولانی آسیب، نقاط دیگر بجز زانو (همچون عضلات کوادری سپس در ران) هم درگیری و آسیب پیدا کرده است. و لازم است برای جلوگیری از عود، عوارض بیماری هم درمان شود و در یک پروسه درمانی تمرینات ورزشی شروع  و دوره درمان با ارجاع به متخصص طب ورزشی کامل گردد.