دوره و کارگاه آموزشی “طب سوزنی در زیبایی، جوانسازی و بیماریهای پوست و مو 1″

دوره و کارگاه آموزشی “طب سوزنی در زیبایی، جوانسازی و بیماریهای پوست و مو 1″ (Facial Cosmatic Acupuncture (FCA با گواهی انجمن طب سوزنی ایران برگزار می شود. (ویژه پزشکان)

سر فصل های دوره و کارگاه آموزشی 1 شامل:
بیماریهای مطرح شده بر اساس علل بیماریها از نگاه طب کلاسیک و طب چینی و اصول تشخیصی، بررسی شده و درمان آن با توجه به سندرمهای مربوطه از نگاه طب چینی آموزش داده می شود.

1. آناتومی و فیزیولوژی پوست صورت

2. آناتومی کانالهای انرژی و نقاط صورت

3. چرا طب سوزنی بر سایر درمانهای زیبایی ارجح است؟

4. چین و چروک ، انواع و علل چروک از دیدگاه طب چینی و کلاسیک ، تشخیص و درمان بر اساس سندرم های مربوطه و اکسترا اوردیناری تراپی

5. شلی و افتادگی پوست ، لیفتینگ کلاسیک

6. لیفتینگ در صورتهای لاغر و غبغب و اصول پر کردن صورت

Continue reading

Weight-Loss-Obesity-Acupuncture-Loss-Weight-Atrophy-8

نکاتی برای کنترل وزن دائمی – قسمت چهارم

از رفتارهای صحیح و سالم در زندگی روزمره که می تواند به کاهش – کنترل- وزن دائمی شما کمک کند، دو مورد زیر را هم به اطلاعات قبلی اضافه کنید:

هر غذایی را براحتی  در منزل نگه ندارید.

این مورد هم از نکات بسیار کلیدی است. بعضی از شما عزیزان در هنگام ناراحتی و یا افسردگی و خستگی و یا حتی یک جرو بحث خانوادگی ساده، تمایل شدید به خوردن پیدا می کنید. البته در چنین مواقعی بیشتر افراد تمایل به مصرف شیرینی خامه ای و غذاهای چرب و غذاهای پر کالری دارند.

خانم جوانی که برای کاهش وزن با طب سوزنی مراجعه کرده بود، عنوان می کردند در حین عبور از کنار مغازه شیرینی فروشی دل ضعفه شدید پیدا می کنند و معمولا هم برای خرید شیرینی خامه ای وارد مغازه خواهند شد. به شوخی به ایشان عرض کردم ” شما حتما از کنار مغازه شیرینی فروشی بسته حرکت کنید…”

دسترسی به غذا یکی از قویترین عواملی است که تعیین کننده در میزان خوردن افراد است. پس حتما چنین غذاهای چاق کننده را در اطراف خود نگه ندارید.

برای فعالیت ورزشی تمام خانواده برنامه ریزی کنید.

می دانم، معمولا ( و صد البته نه در تمام موارد ) بعضی از افراد خانواده غر می زنند. نگران نباشید. یقینا بعد مدت کوتاهی همه شما را تحسین خواهند کرد.

سعی کنید ورزش مورد علاقه و میل و توان همه افراد خانواده را شروع کنید. مثلا در حیاط منزل با یکدیگر توپ بازی کنید. یا با یکدیگر به پیاده روی و یا دوچرخه سواری و … بروید.

یقین بدانید ورزش خانوادگی بسیار کمک کننده در، کاهش وزن و تقویت روابط خانوادگی است. حتما این مورد را جدی بگیرید.

اشتهای کاذب چاقی اشتها طب سوزنی

نکاتی برای کنترل وزن دائمی – قسمت سوم

نکاتی برای کنترل وزن دائمی (۳)

در ادامه سلسله مطالب ” نکاتی برای کنترل وزن دائمی ” توجه شما را به نکته سوم و چهارم در رابطه با یک رفتار صحیح و سالم در زندگی روزمره جلب می کنم.

در هر وعده غذایی، تمرکز غذایی خود را بر روی سبزیجات و میوه ها بگذارید.

افزایش میزان سبزیجات و میوه ها حتی بصورت مخلوطی از سبزیجات مثل گوجه فرنگی، کاهو، پیاز، فلفل، خیار و… در هر وعده غذا باعث پر کردن بخشی از معده شما می شود. در این روش به مرور از میزان مصرف غذای شما کاسته می شود.


البته توجه داشته باشید در چاقی از نوع بلغمی خوردن مواد غذایی با طبع سرد و رطوبی مانع از کاهش وزن می شود. به همین دلیل بهتر است برای تعیین نوع چاقی خود حتما به متخصص طب سنتی مراجعه و از نظر ایشان بهره مند شوید. چنین بیمارانی نباید هیچوقت از کاهش وزن خود ناامید شوند. البته نسبت به بقیه بیماران چاق کار سخت تری در پیش رو دارند ولی این به معنای عدم پاسخ مناسب و لازم نمی باشد. این بیماران که گاهی اکثریت چاق ها را شامل می شوند، برخلاف چاق ها با طبایع دیگر، در گرفتن رژیم و انتخاب سبزی و میوه، نسبتا با مشکل بیشتری مواجه هستند. ولی یقینا یک متخصص طب سنتی براحتی می تواند به ایشان کمک و راهنمایی لازم را انجام دهد.

در حین درمان با طب سوزنی هم، نقاط و روش سوزن زدن به این مراجعین مختصری متفاوت از بقیه بیماران است.

وزن خود را بطور منظم کنترل کنید.

کنترل منظم وزن به شما کمک می کند تا در صورت افزایش مختصر وزن، بازنگری جدی در برنامه روزانه و تغذیه خود داشته باشید. در واقع افزایش وزن به معنی این است که جایی از برنامه شما غلط است. پس هر چه سریعتر آنرا یافته و اصلاح کنید.

البته بعضی افراد با ذهن وسواس با کنترل منظم وزن دچار اضطراب می شوند. اولین دلیل این است که ایشان فکر می کنند کنترل وزن منظم به معنی اندازه گیری وزن روزانه ویا بدتر از آن اندازه گیری روزی سه بار وزن است. در حالیکه اصلا منظور من این نمی باشد.

بدانیم کنترل وزن هر هفته یک الی دو بار کافی است. و ضمنا افرادی که بسرعت دچار اضطراب می شوند بهتر است هفته ای یک بار کنترل وزن داشته باشند و حتما در برنامه ریزی از یک نفر از افراد خانواده که دارای نگرش مثبت است، کمک بگیرند. تا هم در برنامه ریزی رژیم دچار سخت گیری غیر منطقی نشوند و هم در موارد شکست درمان از نظر آنها بهره مند شوند.

Weight-Loss-Obesity-Acupuncture-Loss-Weight-Atrophy_alt-1

نکاتی برای کنترل وزن دائمی – قسمت دوم

نکاتی برای کنترل وزن دائمی (۲)

بر اساس قولی که به شما هموطنان عزیز داده ام، در ادامه مقاله “نکاتی برای کنترل وزن دائمی” توجه شما را به یک رفتار سالم دیگر در زندگی روزمره جلب می کنم. خواهش می کنم مطالب این سلسله مقالات را جدی بگیرید و به کار ببندید.

در طی روز سه وعده غذای سالم داشته باشید.

از جمله یک صبحانه خوب مصرف کنید.

توجه داشته باشید این رفتار بسیار ساده، که شاید باعث اعتراض شما هم باشد، در درازمدت باعث حفظ کاهش وزن ایجاد شده، می شود. می دانم باورش سخت است. ولی اگر بگویم افراد زیادی دیده ام که حین رژیم به ریزه خواری بظاهر بی ارزش رو می آورند، شاید مطلب را متوجه شوید.

متاسفانه در بسیاری از مواقع به بهانه رژیم گرفتن از تنقلات بظاهر بی ارزش استفاده می کنید. خانمی برایم می گفت من فقط شیر و بیسکویت می خورم. آیا بیسکویت ارزش قندی بالا ندارد؟ همین بیسکویت بتنهایی می تواند مانع از سوخت و ساز چربی بدن در طی رژیم غذایی صحیح شود. از این نمونه ها شما هم بیان کنید. مطمئن هستم شما هم مواردی را می توانید بیان کنید.

پس برای جلوگیری از ریزه خواری سه وعده منظم غذای سالم مصرف کنید.

ضمنا این نظم غذایی در درازمدت به شما کمک می کند تا بتوانید میزان هر وعده غذای خود را کنترل و کمتر مصرف نمائید.

سخت نیست، امتحان کنید.

درمان یبوست با طب سوزنی سنتی

یک ‍‍‍پرونده جذاب (۱۳)

 یبوست یک مشکل آزاردهنده ای است که گاهی علی رغم پیگیری های درمانی بیمار، نتیجه ای حاصل نمی شود. در تمام کلینیک های گوارش و داخلی و جراحی و طب سنتی، شاهد پیگیری های درمانی چنین بیمارانی هستیم.

در مراجعه یک بیمار با مشکل یبوست، در ابتدا به بررسی علل پرداخته و در صورت وجود یک مشکل ارگانیک، به تخصص خاص آن ارجاع می گردد. وقتی که علت خاصی یافت نشود، به اصلاح تغذیه و روش زندگی بیمار می پردازیم. یعنی توصیه می کنیم مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر همچون سبزی خوردن و زیتون در رژیم روزانه لحاظ شود و همچنین فعالیت فیزیکی روزانه داشته باشند و از نشستن طولانی مدت و بی تحرک بودن خودداری کند.

Continue reading

Breakfasts

آیا صبحانه وعده غذایی بسیار مهمی است؟

پاسخ قاطع و کوتاه به سوالات مهم بهداشتی شما (۳)

پاسخ. بله! صبحانه یک وعده غذایی بسیار حیاتی است.

توضیح. اگر فکر می کنید بعد یک استراحت طولانی هیچ فعالیت متابولیسمی خاصی صورت نگرفته و بدن نیاز به سوختگیری مجدد ندارد، یقینا اشتباه می کنید.

در طی ساعات خواب بدن شما به فعالیت مشغول بوده و تغییرات متابولیکی در طی ساعات خواب صورت گرفته است. بهتر است صبحانه شما شامل کربوهیدرات، پروتئین، نان سبوس دار، غلات کامل، شیر و ترکیبی از میوه های تازه باشد.

آیا سرطان را درمان می کنیم؟

پاسخ قاطع و کوتاه به سوالات مهم بهداشتی شما (۴)

پاسخ. خیر!

توضیح. ما نه تنها سرطان بلکه بسیاری از بیماریها را نمی توانیم درمان کنیم. پس توجه داشته باشیم، نداشتن درمان قطعی برای یک بیماری بیانگر قطع امید از زندگی و منتظر مرگ بودن نمی باشد.

سرطان می تواند در ژن فرد وجود داشته باشد یعنی اینکه شاید بعضی از افراد از نظر ارثی مستعد بیماری سرطان باشند. پس بدین طریق نمی توانیم فردی را مستثنی از احتمال بیماری کنیم.

از آنجا که نهایت سعی و تلاش ما انسانها دسترسی به راهی طولانی تر برای زندگی است، باید در هر بیماری و همچنین در سرطان بدنبال راهی برای افزایش طول عمر باشیم.

خوشبختانه امروزه پزشکان راههای درمانی متفاوتی همچون درمانهای ژنتیکی و روشهای مختلف دیگر، که همچنان در حال گسترش می باشد، را یافته اند، که باعث می شود طول عمر بیماران روزبروز بیشتر شود.

در طی همین پیگیری ها دانشمندان علم پزشکی به این نتیجه رسیدند که بیش از نیمی از سرطانها قابل پیشگیری هستند. بطور مثال با ترک سیگار، ننوشیدن الکل، اجتناب از آفتاب طولانی مدت، مصرف سبزیجات، مصرف میوه های رنگی(همچون گوجه فرنگی، انگور سیاه، شاه توت…)، و صد البته ورزش کردن و دوری از آلودگی های هیدروکربنی موجود در شهرهای بزرگ، و باز هم صد البته دوری از حرص دنیا(بقول امروزی ها دوری از استرس) می توان سلامتی را تا حد زیادی تضمین کرد.

درمان چاقی با طب سوزنی سنتی

نکاتی برای کنترل وزن دائمی – قسمت اول

نکاتی برای کنترل وزن دائمی (۱)

طبق آنچه در مقالات گذشته در زمینه چاقی و درمان آن با طب سوزنی سنتی بیان شد، هموطنان بسیاری برای کاهش وزن از طریق طب سوزنی به کلینیک اینجانب مراجعه کردند. در طی درمان این عزیزان و در طی پیگیری های بعدی، اشکالاتی در روش زندگی این افراد مشاهده شد، که در قالب مقاله “نکاتی برای کنترل وزن دائمی” توصیه به اصلاح آنها شده است. امیدوارم با مطالعه این مقالات آموزشی که بصورت سلسله وار- سری – خدمتتان تقدیم میکنم، در کنترل وزن خود موفق باشید.

سلامتی شما آرزوی من است.

Continue reading

یا علی

از همان روزی که زلف یار را کج ساختند

ذوالفقار این تیغ معنادار را کج ساختند

زلف یار در حجاب و ذوالفقار در نیام

علتی دارد که این آثار را کج ساختند

خشت اول نام حیدر بود و چون بنا نگفت

تا ثریا قد این دیوار را کج ساختند

قبله‌گاه اهل معنی چون شکاف کعبه شد

قبله‌گاه مردم دین دار را کج ساختند

تا نریزد نام مولا مثل قند از گوشه اش

پس برای طوطیان منقار را کج ساختند

مهر حیدر ریخت همراه گناهان زیاد

روی دوشم تا که کوله‌بار را کج ساختند

تا خلایق در ازل سرگرم مولا بوده اند

در علی پیمانه اسرار را کج ساختند

من که ایوان نجف را دیده ام حس می‌کنم

پیش آن ایوان در و دیوار را کج ساختند

تا که در هر پیچ و خم نام علی را سر دهند

دیده باشی در نجف بازار را کج ساختند…

مهدی رحیمی. برگرفته از پاتوق بچه شیعه ها

با بوي بد دهان خود در ماه رمضان، چه كنم؟

بوي بد دهان روزه دار، به زبان ساده به علّت خالي بودن معده او به وجود مي آيد و درماني ندارد. بهتر است به هنگام صحبت با ديگران، كمي فاصله خود را زياد كنيم تا آنها از اين بوي بد، ناراحت نشوند. امّا براي اين كه بدانيد بوي بد دهان روزه دار هم نزد خداوند متعال، تا چه اندازه ارزش دارد، به اين حديث توجّه كنيد:

پيامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: « … خُلُوفُ أَفْوَاهِهِمْ حِينَ يُمْسُونَ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ …:  … بوي دهان{روزه داران} در عصرگاهان، نزد خداوند، از بوي مشك خوشتر است …» [الأمالي للشيخ الطوسي‏]

بنابر منطق طب سنتی، این بو ناشی از سوختن اخلاط فاسد در معده و صعود بخارات آن به سمت بالاست.

نسخه کمی سخت زیر را به نقل از دکتر سید محمد موسوی برای کاهش بوی بد دهان برایتان نقل می کنم اگرچه اعتقاد دارم نیازی به این کارها نیست: Continue reading

پزشک، متخصص طب سوزنی و عضو رسمی انجمن علمی طب سوزنی ایران